Poselství světa v kruhu      Pow-Wow.cz     Diskuse     Kontakt     English version

Menu

Vyhledávání

Uživatel

< návrat zpět

Tanec rss

Pow wow - etiketa tanečníka, návštěvníka a etiketa u bubnu

Pow wow jsou indiánské akce a většinou nejsou určeny pro širokou veřejnost – myšleno „neindiánskou“ – či turisty. Ale obojí jsou vítáni jako návštěvníci. Je dobré mít tedy na paměti, že pro indiány je taneční aréna posvátné místo, má svoje zákonitosti a tudíž se od návštěvníků očekává vhodné chování.

Autor: Mára  •  Vydáno: 20.11.2009 8:17  •  Přečteno: 3429x  •  Komentářů: 0

CROW FAIR

Když jsem se procházel táborem, zdálo se, že se týpí táhnou do nekonečna; bylo to ohromující. Všude kam jsem se podíval se tyčili bílé kužele ježící se nedávno nařezanými tyčemi směřujícími k modré obloze.

Autor: neznamy  •  Vydáno: 20.11.2009 8:12  •  Přečteno: 3397x  •  Komentářů: 0

Bustly – „vraní pásy“ a jejich vývoj

Pravděpodobně první zmínka o tanečnících používajících bustle zvaný „vraní pás“ (tedy jeho archaickou podobu) je z roku 1664 od Irokézů, kdy asi 20 mužů tančilo obřadní tanec jako přípravu na dlouhou cestu do Montrealu. Součástí tohoto obřadu byla i velká hostina s kotlíky. Tanečníci byli černě pomalovaní, na hýždích měli připevněna vraní pera a během tance po sobě házeli hořící větévky.

Autor: aki  •  Vydáno: 20.11.2009 8:07  •  Přečteno: 3550x  •  Komentářů: 0

Vývoj taneční tradice v kultuře prérijních indiánů

Tanec vždy hrál důležitou roli v kultuře prérijních indiánu. Byl centrálním prvkem v náboženském i světském živote. Ještě před 100 lety pow wow neexistovalo v podobě v jaké ho známe dnes, ačkoli tu byly jisté taneční tradice které se posléze vyvinuly v moderní pow wow. Tyto tradice spočívaly v letních shromážděních při nichž byly tančeny obřadní a společenské tance, a tance válečných spolků konaných k poctě a ochraně jejich členů.

Autor: neznamy  •  Vydáno: 20.11.2009 8:04  •  Přečteno: 4157x  •  Komentářů: 1

TANEČNÍ POHYBY TĚLA INDIÁNSKÝM ZPŮSOBEM

Je velmi těžké popsat podobu, která utváří indiánský tanec (potažmo i tanec jiných tzv. přírodních národů). Vychází totiž z vnitřního vnímání a prožitku tanečníka, je projevem jeho meditace či jeho ztotožnění se s rolí v tanci, nebo dokonce projevem jeho proměny. Ať putujeme Severní Amerikou od severu k jihu nebo od západu k východu, nalezneme všude tanec jako prostředek k vyjádření filosofie, obav, přání apod. společnosti, a potažmo i sebe sama. Pokud se na takový tanec díváte, vtahuje vás do sebe svou neuvěřitelnou magičností, jednoduchostí a výrazovostí – oslovuje totiž hluboké vrstvy naší duše. A co teprve, když jej můžete tančit – tehdy se vám tanec může stát tím, čím byl pro přírodní národ, tj. navázáním kontaktu s vaší bytostnou podstatou. Atmosféru tance nevytvářejí kroky. Jde o projekci celého těla – vlastně ne, pouhé tělo toho není schopno, je to projekce celé bytosti, těla i ducha. Za tanečními kroky a pohyby těla se skrývá hloubka významů a pocitů. Je velmi těžké vyladit se na tento způsob cítění. Jediné, co lze udělat, je pokusit se reprodukovat kroky a pohyby těla a skrze ně pak dospět k vnitřnímu porozumění indiánskému tanci. O to se pokusil v části své knihy B. S. Mason, mimochodem velký popularizátor díla Ernesta Thompsona Setona. Autor se inspiroval zvláště lesními kmeny a kmeny obývající Velké planiny, proto je tato studie použitelná i pro tanečníky na pow wow. Alespoň mě v začátcích velmi pomohla.

Josef Porsch – Ablákela, ablakela@centrum.cz

Autor: neznamy  •  Vydáno: 20.11.2009 7:48  •  Přečteno: 4202x  •  Komentářů: 0

Webmaster: David Šťastný  •  SunLight CMS  •  administrace