Společenská organizace

Organizaci lakotské společnosti staré doby tvořila osa: thiwahe­-thiyošpaye-wičothi-oyate-thunwan. Čili česky: rodina-skupina-tábor či vesnice-kmen-národ. (Např. Šílený kůň pocházel z rodiny Šíleného koně, skupiny Hunkpatila,  tábory se během jeho života samozřejmě měnily, patřil do kmene Oglalů a národa Tetonů.)

Členství ve skupině bylo založeno na příbuzenských vztazích. Od mužů se očekávalo, že si vyberou ženu z jiné skupiny, leckdy i tábora. Sňatkem příslušníků dvou různých skupin vznikla další příbuzenská formace – omawahetun -, která zahrnovala blízké pokrevní příbuzné obou novomanželů. Chlapci z takového spojení se obvykle hlásili ke skupině otce, dívky matky.

V čele každé skupiny nebo tábora stál wičaša itančan, náčelník. Někdy jich bylo i více. Známá je oglalská rada sedmi volených náčelníků, která si říkala Thezi Thanka, Velká Břicha.

Někdy se náčelnictví i dědilo, bylo však třeba souhlasu rady respektive skupiny.

Důležitou úlohu v sociálně-politickém životě Lakotů hrály akičita okholakičiye, válečnické spolky. Kromě jiných aktivit plnily i funkci jakési policie; zejména při společném lovu bizonů a celokmenových obřadech. Stratifikovaly se podle věku a členství v nich šlo napříč skupinami i tábory.

Pro internetové stránky indian corralu sepsal Petr Majer