Tradiční činnosti Odžibvejů

 

Odžibwejky před rámem na kůži

Wí winánátášimak miši-namé.

Mí, ví gagavedabenimak.

Nivájijegamíge

Nidjápitagamíčigé.

(Přilákám jesetera ve větru.

Vyzkouším ho.

Položím sítě u břehu

Položím je v půli jezera.)

Píseň k rybolovu

Výroba javorového cukru

První a jednou z nejzábavnějších činností roku byla výroba javorového cukru. Každá skupina příbuzných nebo přátel měla vyhrazenu část javorového lesa. Nádobí z březové kůry potřebné k výrobě cukru bylo každý rok skladováno v malé chatrči, poblíž velké chýše, kde se cukr vařil. Kotle s mízou byly udržovány ve varu celou noc - sezóna znamenala vytížení pro všechny členy tábora. Míza se svařila do hustého sirupu, zcedila, přelila do kotlů a pomalu zahřívala. Když dost zhoustla, přelila se do kádě, kde se bidlem a rukama zpracovala do podoby krystalického cukru. Jako pochoutka pro děti se též lila do malých misek či kuželů z březové kůry nebo do horních částí kachních zobáků (bez kachen, samozřejmě - pozn. překl.).

Javorovým cukrem se ochucovalo ovoce, zelenina, obilniny a ryby, a to v míře větší než bílá rasa používá sůl. Jedl se též jako pochoutka nebo se pil v létě zředěný studenou vodou. Často se pro lepší chuť (zvláště pro děti) míchal s bylinkami.

 

Oběť prvních plodů

Zvykem, který se při různých příležitostech dodržoval po celý rok, bylo obětovat duchům (manido) část z prvních plodů nebo úlovku. Pořádala se hostina, při níž hostitel "mluvil k manidům" a přednesl prosbu o bezpečí, zdraví a dlouhý život. Řeč a modlitba záležela na osobě, která slavnost pořádala, a často byla dost dlouhá. Každý dostal trochu "prvních plodů" a pak se účastnil hostiny. Část jídla se obvykle pokládala na hroby. Pokud se držely staré zvyky, pro vaření prvních plodů nebo zvěře se používal zvláštní kotlík, který se dědil právě pro tento účel, nebylo to však nutné.

 

Údržba zahrad

Každá rodina měla vyhrazenu část půdy pro svou zahradu. Odžibvejové tvrdí, že měli tykve i dýně ještě před příchodem bělochů, a že je stejně jako ostatní zeleninu pěstovali v zahradách. Více viz použití rostlin.

 

Rybolov

Tato činnost se provozovala téměř po celý rok. Někdy se lidé přesunuli z cukrových lesů rovnou k zahradám, ale častěji se napřed zastavili na místě, kde mohli nachytat ryby. Někdy se to místo nacházelo blízko letního tábořiště, takže tam zůstali, dokud nenastal čas osázet zahrady. Podzim byl hlavním rybářským obdobím, protože na podzim se dělala zásoba ryb na zimu. Ryby prý připlouvají ke břehu v listopadu, těsně předtím, než zamrznou jezera. Tou dobou ženy pokládaly sítě. Za vánic je někdy vytahovaly z vody - stávalo se, že sítě plné ryb zmrzly a bylo třeba odnést je do domu a tam nechat rozmrznout, aby se daly ryby vybrat. Rybolovu byla věnována velká péče, protože ryby, čerstvé i sušené, tvořily velkou část odžibvejského jídelníčku.

Ryby se chytaly těmito způsoby: (1) do sítě; (2) v noci s oštěpem a pochodní; (3) skrz led pomocí třpytky; (4) do pastí; (5) pomocí návnady v podobě menší ryby; (6) háčkem; (7) vlečením návnady.

(1) Použití sítí bylo obvyklým způsobem rybolovu, protože zajišťovalo nejhojnější úlovky. V mělké vodě se síť zachytila za kůly zaražené na okrajích. V hluboké vodě byly horní rohy sítě připevněny k pádlům kánoí, jež plavaly na vodě, a dolní rohy byly zatíženy kameny přivázanými lipovým lýkem. Když se sítě vytáhly z vody, byly pečlivě omyty a někdy namočeny v odvaru z listí škumpy, aby se zbavily zápachu ryb, protože se říkalo, že ryba se nepřiblíží k síti, která jen trochu páchne rybinou. Na síť se někdy věšelo též "kouzlo" pro úspěšný lov.

Rybolov byl (vyjma dob nejtužších mrazů) ženskou prací. Ženy umísťovaly sítě do vody v noci a brzo ráno je zas vytáhly a rozprostřely k usušení na tyčích, jež k tomu účelu sloužily.

(2) Největší ryby se lovily oštěpem, a toho se nejlépe dosáhlo v noci. Pochodeň používaná k rybaření sestávala z tyče přes metr dlouhé, na konci rozštěpené, do níž byly vetknuty kusy březové kůry asi 15 cm široké a 45 cm dlouhé. Tyč byla v kánoi upevněna svisle a kůra přečnívala přes okraj a vrhala do vody světlo, aby rybář viděl rybu, zatímco sám zůstal nezpozorován. Pochodeň se doplňovala novými kusy kůry.

(3) Třpytky měly dřevěné tělo a ocas z březové kůry a vyvažovaly se olůvkem, aby se vznášely ve vodě, což vyžadovalo jistou zručnost. Indián vysekal díru v ledě, lehl si a díval se do díry. Hlavu a ramena měl zakryta dekou, která byla často podepřena trojnožkou nebo rámem z tyček. Levou rukou vedl třpytku, aby se hýbala jako živá, a v pravé držel oštěp, připraven ve vhodnou chvíli mrštit.

(4) Byly dva typy pastí: malé a velké ("jeseteří"). Malé pasti se dělaly z větviček a umísťovaly v mělké vodě do míst, kam mohl proud zavést ryby. Jeseteří pasti sestávaly z řady tyčí zapuštěných do dna napříč celému proudu a propletených lipovými provazy. Na vrcholcích tyčí byly upevněny klády. Když ryba připlula k pasti, nemohla dál, a člověk sedídí na kládě ji chytil do háku a ubil kyjem.

(6) Nejstarší háčky na ryby byly z jelení kosti. Později je Odžibvejové dělali z drátu a věšeli je na provázek z vláken kopřivových stonků nebo lipového lýka.

(7) Vlasec (tj. provázek) se obtočil kolem zápěstí a potom kolem pádla, což hýbalo s vlascem při pohybu kánoe.

Sběr bobulí

Obvykle to dělaly ženy a starší děti. Vzhledem k tomu, že země Odžibvejů oplývala bobulemi mnoha druhů, to byla poměrně důležitá letní činnost. Byla to činnost příjemná a Indiáni se výpravami na bobule bavili. Žena k tomu účelu obvykle nesla za pasem krabičku (makak) z březové kůry, nahoře rozšířenou a s provázky po stranách k zachycení za opasek. Z těchto nádobek se bobule sypaly do velké nádoby s bílou stranou kůry vně. Skupina sběraček měla s sebou často sekeru na sražení vyšších větví třešně či podobného stromu.

Borůvky, třešně a plody muchovníku se vždy sušily celé na rámech z tenkého rákosí (phragmites phragmites). Čtyři nádobky čerstvých plodů daly přibližně jednu nádobku sušených plodů. Třešně se před sušením roztloukly. Maliny se svařily a v malých dávkách sušily na slunci na kusech březové kůry. Vzniklé dortíky se pak naskládaly na sebe a svázaly do balíků pro skladování. Brusinky se obvykle jedly čerstvé.

 

Sběr léčivých rostlin

Byliny se sbíraly hlavně v srpnu, kdy jich kvetlo nejvíce. Kořínky se sbíraly na jaře a na podzim a kůra v létě, "když byla míza ve stromu". Než se kořínek vyhrabal, do země se umístil tabák, poté co byl nabídnut světovým stranám, nebi a zemi. Totéž se dělalo, pokud se měla sloupnout kůra ze stromu nebo utrhnout květy nebo listy pro použití k léčbě. Sbírající osoba mluvila tichým hlasem o tom, že substance bude použita k dobrému účelu a že nesebrala víc, než je třeba, a žádala o úspěšné použití.

Každý druh rostliny se sušil zvlášť.

 

Sběr plané rýže

Sběr rýže na Špatné Řece 1941

Rýžový tábor na podzim uzavíral období roku, kdy lidé pracovali ve skupinách, a v něčem odpovídal cukrovému táboru z brzkého jara. Každá skupina příbuzných měla svůj podíl rýžového pole, stejně jako tomu bylo s podílem javorového lesa, a o tomto právu se nikdy nediskutovalo. Ženy vždy v půli léta přijely na rýžové pole, svázaly rostliny do snopů a vymezily hranice kůly. Tím zároveň ukázaly, jaké území hodlají toho roku sklidit.

Když rýže uzrála, lidé se utábořili na břehu jezera a připravili se k práci. Sklízely ženy, a to následujícím způsobem: Kánoe, kterou často řídil muž, jela skrz rýžové pole. Používaly se dvě tyčky dlouhé asi 60 cm. Žena, sedící vzadu, jednou tyčkou ohýbala klasy a druhou vyklepávala rýžová zrna, dokud jich nebyla plná kánoe. Rýže se sušila na kusech březové kůry, pražila v kotli, aby se uvolnily slupky, a pak drtila dlouhými dřevěnými paličkami v sudu zapuštěném v zemi. Muž s čistými mokasíny rýži sešlapal.

Rýže se skladovala v taškách z kůry nahoře sešitých, svrchu pokrytá vrstvou sena.

 

Lov

Hlavní lovnou zvěří byli jeleni, losi, lišky a vlci. Jeleni a losi se lovili pomocí světla, vábničky nebo s použitím kouzla. Střílely se tři druhy lišek: červená, černá a stříbrná. Liška je rychlá, ale brzo jí dojde dech, je-li pronásledována. Lovily se tři druhy vlků: lesní vlk, velký prérijní vlk a malý prérijní vlk, o němž se tvrdilo, že je jako zparchantělý pes a že je to podřadné zvíře. Odžibvejové stříleli velké vlky a malé pronásledovali, dokud jim nedošel dech, takže se dali snadno zastřelit.

Za starých dob se střílelo lukem. Indiáni měli pazourkové nebo kostěné hroty připevněné k dříku šlachou. Ne však pevně, aby hrot zůstal v těle, když zasažené zvíře proběhne keřem a zbaví se dříku. Indián šel za zvířetem a čekal, až vykrvácí. To někdy trvalo celý den. Odžibvejové říkají, že jelen vyskočí, potom kluše a pak kráčí v kruhu, když se snaží uniknout lovci, ale jakmile kruh dokončí, nikdy nezkříží vlastní stopu. Vědom si té skutečnosti krouží odžibvejský lovec vně jelenova kruhu, až jej uzavře a často najde zvíře vyčerpaně ležet blízko místa, kde kruh začalo.

Lovec nosil nůž v pouzdře připevněném k opasku ze splétaného lipového lýka. Za sněhu měl často na zádech malý tobogan, aby v něm úlovek odtáhl domů. Na lov jelenů a losů se používala smolná louč (zvířata se v noci přiblížila ke světlu a nechala se střelit) a též vábnička, sestávající ze dvou spojených dutých kusů dřeva, každý ve tvaru dvou napojených kuželů. Jazýček, který uvnitř vibroval, vydával zvuk samce volajícího laň. Laň prý vždy přišla za zvukem lovci přímo do rány.

Jako lovecké kouzlo se používaly tři byliny: Aster novae-angliae (hvězdnice), Arctostaphylos uva-ursi (medvědice) a Aster puniceus. Sušené drcené kořínky prvních dvou a tenké úponky z kořínků třetího druhu se kouřily v dýmce, obvykle s tabákem nebo červenou svídou - někteří lovci dávali přednost jedné, někteří jiné z těchto rostlin. Kouř té první se prý podobal vůni kouře(?) z jeleního kopyta a byl velmi pronikavý. Lovci sledující jelení stopu se čas od času posadili a kouřili některou z těch bylin - kdysi prý jelen přišel rovnou k nim, čichaje vzduch.

V době opravdové nouze si muž načernil tvář, než vyrazil na lov, a tím dal najevo, že nějakou dobu již nic nejedl a že nehodlá jíst ani až bude pryč. Řekl ženě, ať nechá děti držet půst, zatímco bude pryč, a ať jim načerní tváře. Muž měl prý obvykle při lovu úspěch, jestliže se jeho děti postily jako on. Když se vrátil se zdarem, řekl, že to bylo díky dobré vůli ducha a díky tomu, že se děti postily. Když vyšel na lov s očekáváním úlovku medvěda nebo losa a nedostal ho, pokusil se přinést domů aspoň menší úlovek jako zajíce nebo koroptve pro děti, které kvůli němu držely půst. A když otci nezbylo než vrátit se s prázdnýma rukama, pustili se "do večeře vesele a bez stížností". Matka vždy schraňovala trochu jídla v misce z březové kůry, takže bylo co jíst, ať už lov dopadl jakkoli.

 

Chytání do pastí

Trapperská výbava mohla sestávat ze čtyř vydřích pastí a z dvaceti pastí menších. Trappeři (zde jsou myšleni indiánští lovci do pastí) pracovali celou zimu: chodili se na pasti dívat, vybírali je, některé přitom přesouvali na vhodnější místa, zkoumali zvyky zvěře, sledovali čerstvé stopy. Pasti byly rozprostřeny na široké rozloze, aby se do nich nachytaly různé druhy zvířat.

Vydří pasti: Než začali používat bělošské pasti na chytání vyder, používali Indiáni sítě z vláken stonků kopřivy. Byly mimořádně silné, se širokými oky. Umisťovaly se napříč potokem, kudy měla vydra plout. Ocelová past se umístila do vody na místo, kde vydra měla ve zvyku přistát, a připevnila k místu asi pětimetrovým provazem. Vydra se chytila zadní nohou, pokusila se odplavat a utopila se.

Bobří pasti: K chycení bobra se na dno jezera nebo potoka v hloubce větší než půl metru položila topolová kláda. Asi 60 cm od klády se umístily ocelové pasti. Bobr kládu okusoval, zacouval, když jedl, a chytil se.

Pasti na norky a kuny: Kuna skalní byla v zemi Odžibvejů hojná. K chytání těchto a jiných menších zvířat se používaly dva typy pastí. Jedna z nich, jež prý byla obdobou pasti používané bělochy, sestávala z široké desky, která se při trhnutí za návnadu na jednom konci uvolnila, spadla a rozdrtila zvíře. Domorodá "padací past" byla tvořena ohrádkou z kolmo zaražených kůlů. Vstup do ohrádky byl necelých 20 cm široký, návnada ležela na druhém konci. Od návnady vedl provázek k těžké tyči u vchodu. Zatažení za návnadu tyč uvolnilo, takže zvíře bylo chyceno.

Pasti na zajíce: Zajíci se chytali do ok z kopřivových vláken nebo do stejných pastí jako norci.

Medvědí pasti: Celkový princip byl stejný jako u pastí na menší zvířata. Napříč cesty, kudy medvěd chodil, se položila kláda, pod kterou se umístila návnada. Past byla nalíčena tak, aby medvěd ve snaze dostat se k návnadě uvolnil druhou kládu, zavěšenou za jeden konec nad cestou. Ta ho praštila do zad a srazila k zemi. Tyto pasti se navštěvovaly každý druhý den. Medvědí pasti se líčily podél potoků. Jako návnady se používalo vařených ryb, rybího tuku, příležitostně javorového cukru.

Pasti na koroptve: Na konec hůlky se připevnila smyčka z lipového lýka. Koroptev je prý tak hloupý pták, že bude sedět na větvi, dokud k ní zezadu nepřijde chlapec a nepřehodí jí smyčku přes hlavu. Když pak vzlétne, sama se chytí.