Použití rostlin v odžibvejském jídelníčku

 

tykev.GIF (9338 bytes)

 

 

Jak se rostliny používaly v řemeslech?

Nimisowinová kwe.

Nibabámizíkandowá.

Škoté-bagoní

niga áskágún.

(Toužím po ženě.

Miluji ženu.

Ohnivý květ

mi přijde na pomoc.)

"Romance"

Nápoje

Odžibvejové na svých cestách obvykle nepili vodu, ale vařili čaje. Chomáč listů (sušené se používaly, jen když nebyly k dispozici čerstvé) svázali lipovým lýkem, pak jej hodili do vody (vrchovatá dlaň na litr). Často slazeno javorovým cukrem. Čaj se pil ještě horký.

Rostlina Používaná část
Rojovník (“Labradorský čaj”, Ledum Groenlandicum) Listy
“Plíživý sněžný plod” (Chiogenes hispidula) Listy
“Zimní zeleň” (Gaultheria procumbens) Listy
Jedlovec kanadský (Tsuga canadensis) Listy
Smrk Jehličí
Ostružina? (Rubus strigosus) Mladé větvičky
Třešeň (Prunus virginiana) Mladé větvičky
Střemcha pozdní, "Planá třešeň" (Prunus serotina) Mladé větvičky

 

Hromádka větviček na jednu dávku byla asi 10 cm dlouhá a měla 2,5 cm v průměru.

Javorový cukr ředěný vodou sloužil jako osvěžující nápoj.

Jiný nápoj: Čaj z pestré směsi sušených a drcených květů ochucený trochou pepře.

zleva doprava: Rojovník, střemcha, ostružina - rubus, třešeň

 

Koření

Medvědice

“Horská máta” (Koellia virginiana) – květy a pupeny ochucovaly maso a masový vývar

Medvědice (Arctostaphylos uva-ursi) – plody vařeny s masem, aby ochutily vývar. Listy se kouřily

Kopytník (Asarum canadense) – kořen vařen s jakýmkoli jídlem, též proti zkaženému žaludku

“Vlasy kukuřice” usušené u ohně sloužily k ochucení a zhuštění polévky. Sušené květy tykve měly podobný účinek.

Javorovým cukrem se ochucovala jídla ve větší míře, než běloši dnes ochucují solí. Odžibvejové dříve neznali sůl. (V “Solné Smlouvě” uzavřené na Pijavčím Jezeře roku 1847 s odžibvejskou tlupou Drancýřů bylo dohodnuto, že Indiáni budou dostávat 5 sudů soli každoročně po pět let.)

Někdy se získával sirup z mízy loubince (Parthenocissus quinquefolia) a vařil se s rýží.

 

Obilniny

Hlavní obilninou byla planá rýže(Zizania palustris):

  1. Vařila se ve vodě a jedla s javorovým cukrem nebo bez něj
  2. Vařila se s masem
  3. Smažila se na tuku a dochucovala javorovým cukrem. Často se přidaly sušené borůvky; jídlo se skladovalo k použití na výpravách
  4. Rýže a borůvky se v zimě sušily a na jaře společně vařily
  5. Rýže za čerstva usušená se polila vařící polévkou z masa nebo z ryby, zakryla se a nechala chvíli odstát, aby změkla
  6. Rýžové plevy se vařily podobně jako rýže. Byly považovány za pochoutku

 

Jižní Odžibvejové ve svých zahradách pěstovali kukuřici (Zea mays), kterou upravovali těmito způsoby:

  1. Čerstvé klasy se opékaly ve slupce
  2. Zrna z nedozrálé kukuřice se usušila na kusech březové kůry. Vařila se a ochucovala javorovým cukrem
  3. Slupka se přehnula a klasy se sušily zavěšené za slupku
  4. Kukuřice se pražila v horkém kotli. Zrna, z nichž některá pukla a jiná se usušila, se pak nasypala do koženého pytlíku a rozdrtila mezi dvěma kameny. Z prášku byla polévka, která se vařila s jelením lojem nebo jelením masem, sušeným nebo čerstvým
  5. Z kukuřice se dělala “kaše”. Uhlíky z tvrdého dřeva se vylouhovaly ve vodě a ve vzniklé tekutině se uvařila kukuřice. Omyla se a znovu povařila v čisté vodě. Někdy se do vývaru přidávaly kosti nebo tuk. I voda, v níž se kukuřice takto uvařila, byla považována za velmi chutnou.

 

Zelenina

Tam, kde to půda a podnebí dovolovalo, se též pěstovaly v zahradách tykve (Cucurbita pepo) a dýně (Cucurbita maxima Duchesne) a jedly se syrové nebo se rozřezaly na kousky či na proužky a sušily buď na rámech, nebo nad ohněm (lipovým lýkem spojené do řetězu). Skladovaly se ve vacích, někdy až dva roky. Sušené tykve a dýně se vařily se zvěřinou nebo samotné, ochucované javorovým cukrem. Sušené tykvové květy se přidávaly do polévky, aby ji ochutily a aby zhoustla.

Helianthus tuberosus

Kořen původní odrůdy slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus) se jedl syrový.

V hlubokém bahně roste šípatka (Sagittaria latifolia), zvaná též planá brambora. “Brambory”, jež vyrůstaly na konci kořenů této rostliny, se na podzim sbíraly, řetězily a sušily ve vigvamu nad ohněm. Před požitím se vařily.

Kořenům karbince (Lycopus asper Greene) se říkalo vraní brambory. Sušily se a vařily.

Mech rostoucí na “bílé borovici” se sušil a skladoval. Před použitím se namočil a pak se uvařil a přidal do rybího nebo masového vývaru. Údajně byl velmi výživný.

Stvol loubince pětilistého se nařezal na krátké kusy, ty se povařily a slouply. Nasládlé lýko se pak okusovalo. Voda, v níž se loubinec povařil, se pak svařila do sirupu. Nebylo-li dost cukru, vařila se v sirupu planá rýže, aby ho ochutila.

Kořeny rostliny falcata comosa (“planá fazole”) se jedly vařené. Měly též léčivou hodnotu.

Na ohbí kořene skřípiny (Scirpus validus) vyrůstají malé cibulky s nasládlou chutí, jež se jedly v létě syrové.

Listy hvězdnice (aster), rostoucí u Hořejšího Jezera, se vařily a jedly s rybami.

Topol

Míza z topolu (Populus tremuloides) má na začátku léta nasládlou chuť. Chutnala hlavně dětem a mladým lidem.

Pozdě na podzim se sbíraly žaludy z dubu quercus macrocarpa a použily se hned k jídlu, nebo se zahrabaly pro použití v zimě či na jaře. Upravovaly se třemi způsoby: (1) Uvařily se (už rozlousknuté??) a snědly; (2) pekly se v popelu; (3) uvařily se, rozmačkaly a jedly s tukem. Nejlépe prý chutnaly s kachní polévkou.

Podobně jako šťáva loubince se požívala míza lípy americké.

Kanadští Odžibvejové seškrabávali vniřní kůru (lýko) z topolu a z bílé břízy. Tak ze stromu získali trochu šťávy.

 

Lesní plody

Plody hlohu se mačkaly v prstech a tvarovaly do koláčků (bez tepelné úpravy). Ty se usušily na březové kůře a skladovaly k použití v zimě.

Třešně se rozdrtily mezi dvěma kameny a sušily podobně jako hloh.

Jahody, réva vitis cordifolia a plody svídy kanadské se jedly syrové.

Třešně, ostružiny, meruzalka (červený rybíz) i planý rybíz – všechny tyto plody se jedly jak syrové, tak sušené v zimě. Před sušením se uvařily a namačkaly do koláčků. Skladovaly se pak obalené březovou kůrou.

V zemi Odžibvejů se hojně vyskytují plody muchovníku (amelanchier canadensis), jimž říkají “červnové plody” (červenice). Představují pro ně nejjednodušší způsob občerstvení. Jejich časté rčení říká “Vezmi si s sebou pár červenic.” Jistá píseň obsahuje slova “Červenice bych vzal s sebou na cestu, kdybych byl zetěm.”

Klikva (Oxycoccus macrocarpus, amer. název brusinka) se vařila, pravděpodobně s cukrem.

Kanadští Odžibvejové míchali sušené borůvky s losím tukem a s jelením lojem.

Všechny sušené plody se před požitím vařily. Ochucovaly se javorovým cukrem nebo jedly s jiným jídlem.

 

 

Jedním z nejdůležitějších artiklů odžibvejského hospodářství byl provázek. Většinou se dělal z lipového lýka (Tilia americana), ale používal se i jilm (Ulmus fulva Michx). Kůra se sloupla ze stromu a nechala několik dní ležet ve vodě na břehu jezera, aby se lýko dalo snadno oddělit od kůry. Jednotlivé proužky lýka, obvykle zkroucené, pak sloužily jako provázky. Měl-li být provázek opravdu pevný, lýko se vařilo. S pomocí provázku se tkaly rohože a vázaly se jím balíky.

Provázek se také vyráběl ze suchých stonků “nepravé kopřivy” (Urticastrum divaricatum). Používal se k šití a (dvojnásob tlustý) na rybářské sítě. Snad se z něj dělaly i ženské šaty.

Trny hlohu sloužily jako šídla. Šídla se dělala též z dubového dřeva.

Ze skřípiny (Scirpus validus) se na rámech tkaly rohože. (Skrz stvoly skřípiny se provlékalo lipové lýko.) Na konstrukcích z rákosu obecného se sušily bobule. Listy medvědice a podkůra svídy se kouřily.

Kopulovitý vigvam se přikrýval březovou kůrou. Kůrou z borovice a jilmu se pokrývalo obydlí, jež se tvarem podobalo bělošské chatrči. Z jalovcových větví se dělala lůžka. Sešité listy lopuchu sloužily jako ochrana hlavy proti slunci. “Hnědou houbou” (Bovista pila, hřib?) se rituálně barvily tváře a šaty mrtvých.

Smrkovou pryskyřicí se utěsňovaly kánoe a džbery z březové kůry. Smůla se nechala vařit ve vodě, sebrala z hladiny a uskladnila. Před použitím se smíchala s jalovcovým uhlím. Rozžvýkanou smolou z jilmu se někdy utěsňovaly malé nádoby z březové kůry.

Okraje kánoí se sešívaly modřínovými kořínky, jež se také používaly ke tkaní tašek.

Hračky pro děti se dělaly z mnoha druhů rostlin. Děti samy si dělaly píšťalky ze stvolů divoké cibule. Také si věšely na krk řetízky z červených bobulí. Panenky se dělaly z pevného jilmového lýka (ploché), z trávy nebo z přistřižených chomáčů jehličí “norské borovice”. Z listů orobince širokolistého se tvarovaly lidské postavy nebo kachničky, které plavaly po vodě.

Kus jilmové kůry, na jednom konci zahnutý a opatřený pevným provázkem, sloužil v zimě dětem jako “saně”.

Sladká tráva, kromě toho, že ji používali medicinmani, měla tři druhy použití: 1) slavnostní: jako obětní kadidlo – toto použití je však charakteristické spíše pro prérijní kmeny, 2) hospodářské: prameny sladké trávy se točily do spirály a upevňovaly bavlněným vláknem, takže vznikla oválná miska nebo plochá rohož. Plochý střed byl často tvořen březovou kůrou. 3) pro potěšení: sloužila mladým lidem (hlavně mužům) jako voňavka (když se zapálila nebo zapletla do vlasů). Mladí muži nosili dva cůpky sladké trávy pro ozdobu. Byly spojeny na zádech a obtočené kolem krku spadaly jejich konce na záda jako copy z vlasů.

Odžibvejové považovali břízu a jalovec za posvátné stromy. Jejich význam je spojen s legendami o Vinabožovi (Winabojo, mezi dalšími algonkinskými kmeny znám jako Nanabuš, Minabožo nebo Nenabožo), jenž představoval zosobnění všeho života. Vinabožo obdařil všechny bytosti životem a každou z nich naučil nějakému úskoku, jak oklamat nepřátele a prodloužit si život. Indiánům dal jejich nejlepší léky. Jeho “kousky”, o nichž se vypráví v příbězích, především demonstrují schopnost oklamat nepřátele života. Život vrozený jemu samému byl tak silný, že kdykoli měl zemřít, objevil se znovu v jiné nebo téže podobě.

 

Použití březové kůry

Používala se kůra nejrůznější tloušťky. Ta nejtlustší, stažená z velkých stromů a skládající se až z devíti vrstev, sloužila k výrobě kánoí nebo se jí obalovala těla mrtvých. Nejtenčí byla tenká jako hedvábný papír a obalovaly se jí malé balíky převazované lipovým provázkem.

Březová kůra má dvě napohled si protiřečící vlastnosti. Je vysoce hořlavá, proto z  ní mohl být troud a pochodně, avšak bylo možné v ní vařit nad ohněm, byla-li stažena čerstvá.

Brzo poté, co je stažena ze stromu, se skroutí, ale když se ohřeje nad ohněm, stane se ohebnou a přijme tvar, do něhož bude zformována. Pokud je s ní dobře zacházeno, vydrží nádoba z březové kůry až 10 let.

“Makaky”: (Odžibvejský výraz makak označuje nádobu na předměty.) Nejčastější typ představuje ten, jímž se balil javorový cukr. Měl zkosené stěny a sešíval se štípanými kořínky a provázkem z lýka. Ty nejmenší unesly 0,5 kg, do největších se vešlo asi 15 kg. Makaky pro sběr bobulí měly přímé stěny a ucho z provázku, aby si je žena mohla při sběru zavěsit za pas. Mívaly objem necelého litru. Makaky pro skladování bobulí byly často schopny pojmout 10 litrů i více. Skladovací nádoby nebyly podél horního okraje převázány, ale často byla jedna stěna vyšší, takže se mohla přivázat tak, aby překrývala otvor. Potraviny (bobule nebo ryby) obsažené uvnitř se posypaly (pokropily?) javorovým cukrem, aby byly chráněny před zkažením.

Trychtýře a kužely: Kužely se plnily javorovým cukrem a sloužily jako pochoutka pro děti nebo se (maličké, ale též naplněné cukrem) věšely nad dětskou kolíbkou. Skrz veliké trychtýře se lil horký tuk do skladovacích měchýřů. Z kůry se též dělaly lžíce.

Mísy a tácky: Obvyklá miska se vyrobila z přehýbané březové kůry s jedním nebo dvěma stehy v každém rohu, ne vždy zpevněná při horním okraji. Byla asi 25 cm dlouhá a 12 cm hluboká (?!), ale mohla být menší i větší. Ty největší sepoužívaly pro třídění plané rýže.

Nádobí na vaření: Z čerstvé kůry se dala vyrobit nádoba na vaření. Po zavěšení nad ohněm shořela ta část, která se nacházela nad hladinou vody, ale zbytek zůstal, dokud se maso neuvařilo. Vaření pomocí horkých kamenů se pravděpodobně používalo méně často.

Krytina příbytků: Kusy kůry sešité nekrouceným lipovým lýkem (a s tyčemi na okrajích, které zabraňovaly trhání) sloužily jako střecha vigvamu. Pokrývala se jimi i kuželovitá týpí.

Pytlík na maso: Obvykle se sešil z březové kůry pokryté vydělanou kůží, ale někdy se dělal z nevydělané kůže. Visel u pasu a nosilo se v něm sušené maso nebo jiné zásoby na výpravu. Když se otevřel, přehyb sloužil jako stolek, z něhož se pak zbytky jídla snadno vrátily do pytlíku.

Vějíře: Dva kusy kůry se sešily a připevnily k tyčce, která tvořila rukojeť. Muži si zdobili vějíře pery, ženy však zdobené vějíře nikdy nepoužívaly.

Louče a troud: Byly různé druhy pochodní tvořených březovou kůrou zkroucenou do válečku. Používaly se na cestách. Některé z nich mohly hořet celou noc. Tenké pochodně připevněné ke klacíku, jenž byl zaražen v zemi, používaly ženy, když v noci pracovaly poblíž tábora. Žena mívala v zásobě útržky tenké březové kůry, aby mohla zapalovat oheň.

Obrazce: Z březové kůry se vyřezávaly nejrůznější obrazce, z nichž některé sloužily pro potěšení, zatímco jiné představovaly snové symboly nebo totemové značky.

Vzory: Z březové kůry se vyřezávaly šablony pro korálkování. Před vyřezáním se často obrys nejdříve do kůry naznačil děrováním rybí kostí.

Děrované ozdoby: Odžibvejské ženy se bavily vykousáváním nejrůznějších ozdobných vzorů do kusů březové kůry. (V originále následuje sedmistránkový popis této činnosti a jejího původu.)

Tento článek je výtahem části knihy How Indians Use Wild Plants for Food, Medicine and Crafts od Frances Densmoreové. Děkuji Odžibvejce Hančí a též Vlaštovce, milé čejenské duši. Zkrátka za tuto stránku vděčím samým ženám.