Bytosti nadpřirozeného světa Odžibvejů
Číbijak, nidinindowáják.
(Vyvolávám stíny.)
|
Zpěv
midewiwin (prosba k duchům) |
...Krátký animovaný příběh...
Staré mýty, stejně jako
vlastní zkušenost, jsou pro Odžibveje zdrojem víry ve svět nadpřirozených bytostí,
jenž je obklopuje. Tyto bytosti se obecně nazývají manido (v množném čísle manidúg), což se do češtiny překládá jako duch, nicméně bude lepší držet se odžibvejského výrazu, už
proto, že by mohlo dojít k pojmové záměně s duchem patřícím k tělu bytosti, pro
nějž existuje v odžibvejštině nejméně jeden samostatný výraz.
Nazývat tyto tajemné bytosti nadpřirozenými
je vzhledem k jejich pojetí taktéž poněkud nepřesné. I ony totiž, stejně jako
člověk, plně podléhají řádu vesmíru. Stejně jako lidé mají rozum a city. Jsou
to muži nebo ženy a někdy mají dokonce vlastní rodiny. Někteří jsou vázáni k
určitému území, jiní se pohybují dle vlastní
vůle. Někteří jsou přátelští, jiní nebezpeční. V obvyklém stavu jsou lidskému
oku neviditelní, ale stejně jako šamanova duše může putovat v různých vtěleních,
tak i manidové, sami značně podobní
duším, mohou přijmout libovolnou tělesnou formu a učinit se tak viditelnými.
Někteří manidové jsou pochopitelně mnohem silnější než člověk, jiní zas mnohem
slabší, ovšem často ovládají sílu jiného druhu. Manidové jsou všude, nebo
alespoň byli, než přišel bílý muž, protože jak tvrdí Indiáni, většina z nich už odešla.
Nejvyšší z těchto bytostí je
Kiči Manido (nebo Giči Manidú), Velký Duch, jenž je většinou chápán nikoli
jako stvořitel všech věcí, ale jako zdroj veškerých sil světa, jež jsou mu
vlastní ve větším či menším měřítku. Není vyloučeno, že Kiči Manido
nepatří do původního konceptu nadpřirozených sil a že se ujal až díky vlivu
křesťanských misionářů. Sporný je taktéž původ pojmu Madži Manido,
Zlého Ducha, jenž je možná důsledkem působení jezuitů ze starých dob. Madži
Manido je někdy chápán jako nižší bytost nepřátelská člověku (většinou velký
had nebo vodní duch), někdy jako neurčitá, na Velkém Duchovi nezávislá zlá síla.
Ať už vznikly jakkoli, oba pojmy
byly široce rozšířeny už ke konci sedmnáctého století, neboť La Potherie je v tu dobu zaznamenal (Kičemanitú
a Mačimanitú) u Kríů a jiných Indiánů
navštěvujících obchodní stanice v Hudsonově Zálivu. Křesťanství hrálo
nepochybně značnou úlohu v upevnění víry v dobrého a zlého ducha. Tato víra
musela být ve své původní verzi dosti neurčitá, protože se takřka neprojevuje ve
staré obřadní praxi. Kiči Manido podle víry některých Odžibvejů přebývá kdesi
mimo svět a zasahuje do něj jen zřídka.
Velký Duch sice není
stvořitelem, ale přisuzuje se mu zavedení zákonu, jenž hraje důležitou úlohu v
mnoha obřadech: když totiž vytyčil slunci cestu z východu na jih a z jihu na západ,
měl tím na mysli, že by se všechno mělo pohybovat tímto směrem. Proto se šamani
při sběru listů či kořínků pohybují kolem rostliny ve směru slunce a při
obřadech posílají ve stejném
směru dýmku. Pohyb ve směru slunce se rovněž dodržuje při obřadech - tancovat
proti směru slunce přináší neštěstí tanečníku nebo jeho příbuzným.
Čarodějové a zlí duchové ovšem jednají opačným způsobem, protože se staví
proti vůli Velkého Ducha. Změna větru proti směru
slunce, tj. z jihu přes východ a na sever, přináší bouři, zatímco změna po směru
slunce věstí dobré počasí.
Manidové čtyř stran světa
Protože Velký Duch se zdál být
tak daleko a tak málo působit na svět, Indiáni si našli přirozené zástupce v
menších manidech, kteří bezprostředněji zasahují do lidských záležitostí. Podle
některých Odžibvejů existují čtyři "zástupní" manidové ovládající
čtyři části světa pomocí nekonečného množství menších sil. Odžibvejové
žijící s Otavy na ostrově
Parry Island je nazývají takto: Vabenokve (kouzelnice) čili měsíc, sestra slunce a
vládkyně východu; Šavanigizik (jižní obloha), vládce jihu; Nanibuš, vládce
západu; a Gijuedin (vítr vane domů), vládce severu (protože větry sídlí na severu).
Ani v této otázce víry nejsou
všechny názory Odžibvejů jednotné. Někteří neuznávají manidy čtyř stran světa
a věří v existenci nespočetných na sobě nezávislých manidů, ovšem odvozených
různou měrou od Velkého Ducha. Ať tak či onak, typický Indián, když vyšle kouř z
dýmky do čtyř světových stran s žádostí o pomoc, neobrací se ke specifickým
zástupcům těchto stran, ale spíše k obecnému zástupu manidů, aniž by přemýšlel
o jejich počtu a rozložení sil.
Slunce a Měsíc
Avšak i běžný Indián věří v
neobyčejně mocné manidy působící v jistých oblastech a uctívá je nebo se jich
bojí, v závislosti na jejich blahodárnosti nebo škodlivosti. Jsou to zosobnění
největších sil přírody: Slunce a Měsíc, blesk a hrom, vichr, hrozná síla
číhající ve vodě, zvláště pak ve vodě Velkých Jezer, a blahodárná síla pramatky (babičky)
Země, pracující tiše, ale působící na vše, co dlí na jejím povrchu. Podle
některých názorů pramatka země a vodní manido, a snad i slunce a měsíc, ovládají
mnoho menších manidů, ale hrom a vichry jednají
osamoceně.
Sluneční manido, bez nějž by
země neměla světlo ani teplo, cestuje po obloze na západ a pak se pod zemí vrací na
východ. Následuje ho noční manido, jenž přináší klid a mír hodinám, které
nejsou osvětleny sluncem. Měsíční manido je sestrou slunce, nad nímž vládne.
Ovlivňuje zvláště ženy. Slunci i měsíci se vzdávala čest každoročním obřadem
pořádaným obvykle na podzim. Odžibvejové pro ně obětovali bílého psa a děkovali
za péči, kterou jim tito manidové udělili v uplynulém roce.
Vítr a hrom
Mnoho manidů je schopno vyvolat
vítr nebo tornádo. Někteří Odžibvejové však věří ve zvláštního tvůrce
větru, jehož nazývají Nibanegišik, Babunkve nebo Noadinaum a jenž je schopen
působit kdekoli, protože má spoustu vnoučat, podřízených manidů. Bez něj či bez nich by nesvítil žádný oheň a nebyl
by možný život na zemi. Jejich komíhání ve vodě způsobuje vlny, i vodní bouři,
připojí-li se jejich děd. Ten kromě toho čas od času vysílá bublinky, jež
dokáží po několik dní udržovat bouři, dostanou-li se do kontaktu s vodou. Tyto bublinky často přilnou ke stromům nebo se vznesou
vysoko do vzduchu. Kdykoli se za bezvětří náhle zvedne prudký vítr, má se za
nepochybné, že to způsobila některá z těch bublinek. A když se jich zmocní někdo
z jiných manidů, okamžitě obživnou a způsobí
bouři. Občas si s nimi hrají malé děti manidů. Tím dráždí tvůrce větru a ten
pak vyvolává bouři.
Podle některých názorů je
tvůrce větru jen jedním z osmačtyřiceti hromů, z nichž každý dokáže tvořit
vítr. Když vane lehký vánek, hromy spí. Bezvětří je znamením toho, že hromy
zmizely vysoko v nebi.
Jiní Indiáni věří, že hromů
je jen dvanáct. Vedle společného názvu animki, hrom, mají pro každého z nich zvláštní jméno i funkci.
Nicméně vzhledem k tomu, že je vždy chápán jako bratrstvo jednotných sil, mluví se
o hromu jako o jediném manidovi, a to nejmocnějším ze všech s výjimkou Velkého
Ducha. Lidem ubližuje hrom zřídka, a to jen těm, kteří ho urazí. Když se blíží
bouře, Indiáni vhodí do ohně oběť tabáku, a cestují-li právě v kánoi,
vypouštějí k němu kouř z dýmky. Obyčejně hrom
sídlí na jihu, odkud přichází většina bouří, ale i v zimě, když je daleko, je
schopen lidi ochránit.
Největšími nepřáteli člověka
i hromu jsou vodní hadi, kteří cestují pod zemí a kradou lidskou duši. Proto když
poblíž vigvamu blesk uhodí do stromu, hromový manido právě odhání nějakého
vodního hada, jenž se krade skrz zemi, aby napadl muže a jeho rodinu. Vůdcem všech
vodních hadů je Nzagima. Známá legenda vypráví
tom, jak Nzagima unesl dívku a o jeho následném prohraném souboji s blesky (konkrétně s Biangukvam, Andžibnes a Beskinekvam, jež
vyvolali kouzelníci) u Niagarských
vodopádů. Z Jiné legendy vyplývá, že dva hromové, Nigankvam a Bemikuang, založili všechny indiánské kmeny - putovali zemí a všude, kde
se zastavili, uplácali z jílu ženu... Opět jiná legenda jim kromě toho přisuzuje
stvoření všech hvězd.
Jiným velkým hromem byl Džingkuam
- hrom, jenž zdálky otřásá zemí, neboli zemětřesení. Stromy se rozpadaly na
kousky, když na ně Džingkuam ukázal, a ten samý osud se týkal jeho nepřátel,
včetně velkého hada. Manidové se proto sešli, aby se poradili, jak se mu bránit.
"Je příliš mocný. Zabijme ho," řekli. Jednoho dne pak Džingkuam střelil
šíp do klády vyplavené na pobřeží. Když vkročil (ze vzduchu?) na zem, aby šíp
vytáhl, noha mu přilnula ke kládě, jež se ukázala být velkým hadem. Zapřel do
klády druhou nohu a ta se mu rovněž přilepila. Hadí kláda ho odtáhla hluboko pod
zem. Džingkuam udeřil svým hromem, ale bylo příliš pozdě. Od těch dob Džingkuam
působí pod zemí.
Souběžně s vírou v neviditelné
hromy existuje zcela odlišné pojetí v podobě hromového ptáka žijícího vysoko na
skalách, jemuž šlehají z očí blesky a jenž máváním křídel způsobuje hromy.
Nanibuš
Nanibuš východních
Odžibvejů je tatáž bytost, kterou Odžibvejové z Minnesoty nazývají Vinabožo a jež má obdobná jména i mezi jinými algonkianskými
kmeny. Tento kulturní hrdina dal zemi její současnou podobu, znal se se všemi
zvířaty i ptáky, zažil mnoho zvláštních a často komických příhod
a nakonec odešel na vzdálené místo, kde v podstatě přestal existovat. Podle
některých Indiánů teď vládne v zemi mrtvých, podle jiných tam vládne jeho bratr,
vlk*, Nanibuš je tam s ním a z jeho hlavy
roste veliký jalovec. Podle jistého mýtu se jeho tělo proměnilo v jednu skálu na
břehu Hořejšího jezera. Ať už byl jeho osud jakýkoli, všichni Indiáni soudí, že
už nechodí po zemi, a proto nevyhledávají jeho pomoc.
Nanibuš je však zároveň
mýtickým zakladatelem a (dosud aktivním) ochráncem společnosti Midevivin. V tomto smyslu funguje pod jménem mide-manido.
Manido
Země
Stejně jako Nanibuš má i manido
země praktický význam pouze pro mide, čili pro člena Midevivin. Pro tyto kouzelníky a léčitele je Nokomis ("babička" - výraz, který pro Odžibveje mimo
midevivin označuje lunu) zdrojem veškeré síly obsažené ve stromech, v keřích a v
kamenech a je třeba ji usmířit obětí tabáku pokaždé, když šaman vyhrabe
kořínek nebo utrhne několik listů ze stromu. Žádné další úkony nejsou potřeba,
ale kdyby šaman odmítl obětovat tabák, urazil by
tím Nokomis a jeho léky by ztratily účinnost.
Velký Had
Nzagima, vůdce vodních hadů, má
obrovské oči jako zrcadla a nesmírnou rychlostí cestuje pod vodou s nosem vystrčeným
nad hladinu. (Když večer vyrazí ze Sault Ste. Marie**, ráno se může objevit u Niagarských vodopádů.) Někteří
jednotlivci mu připisují sedm hlav a tvrdí, že střeží srdce země, jež leží mezi
zálivem Georgian, Michiganským jezerem a řekou Sault. Mohou jej vidět jen někteří
čarodějové, totiž ti, které během jejich dětského půstu Nzagima navštívil
převlečený za člověka a poradil jim obětovat tabák a vyzvat ho v případě, že
budou potřebovat jeho pomoc. Takový čaroděj si pak za bezmračného dne (neboť
Nzagima se děsí hromu) sedl na pláž a vyzval jej kouzelnou písní doprovázenou bubnem. Objevila se černá pekelná
potáplice, následovaná bílou. Potom černá potápka, rovněž následovaná bílou.
Nakonec sám velký had vysunul na povrch své dlouhé tělo, očekávaje mužovu
žádost. Čaroděj mohl žádat medicínu k léčbě revmatismu nebo k zabití nepřítele. Had se potom otřel o určité
místo a muž z toho místa seškrábal medicínu, zabalil ji do březové kůry a uložil
do medicínového vaku.
Existuje však ještě dosti
odlišné pojetí velkého hada, které z něj nedělá nepřítele Odžibvejů a
ochránce čarodějů, ale - skrz působení mide - dobrodince. Toto pojetí předpokládá dva velké hady: muže,
Nzagimu, který je černý a má parohy jako jelen, a ženu, která je bílá. Obvyklý
název pro oba je prostě mišiginebik, velký had. Tito hadi trestají ty, kdo zesměšňují nadpřirozené bytosti nebo používají
jejich sílu ke špatným účelům. Pohlcují jejich duše a tak jim zabraňují
účastnit se radovánek posmrtného života v Nanibušově domově na západě. Šamani
mide dychtili po kouscích Nzagimových parohů, jež bylo možno získat stejným způsobem jako výše popsaná medicína
z masa. Jeden indiánský informátor vlastnil drobný kousek takového rohu, který
zdědil od svého děda. Říkal, že než byla vyčerpána jeho síla, dokázal v
kombinaci s určitými bylinami léčit horečku, čímž zachránil několik životů.
Zdá se, že druhý koncept
velkého hada zastává pouze ta menšina Indiánů, kterým jsou aspoň do jisté míry
známy obřady a smysl midevivin. Podle nich byl velký had pouze jedním z mnoha manidů,
který mohl být použit jak pro dobro, tak pro zlo. Byl sice nepřítelem hromu a občas
i nepřítelem člověka, nepředstavoval však samo ztělesnění zla, a podle jistého
náhledu byl dokonce identický s pramatkou zemí, s Nokomis. Když se však v pozdních
dobách jasně prosadilo křesťanství a obřady midevivin se leckde přestaly provádět, mezi Odžibveji v těch
místech převládl názor, že je to především společnost temných čarodějů. Z
toho důvodu byl pak pro ně každý manido, o němž mide říkali, že jej využívají,
jakýmsi démonem. Tím spíše had, původce "pádu
člověka" v křesťanské mytologii.
Když dospívající chlapci a
děvčata drželi půst za účelem dosažení vize a požehnání od nějakého manida,
rodiče je varovali před návštěvou velkého hada, jenž se může zjevit v podobě
člověka a nabídnout jim pomoc a požehnání. Chlapec (nebo dívka), jehož ve snu
navštívil had, měl tuto nabídku odmítnout a čekat na jinou vizi. Jestliže se
objevil had i tentokrát, mohl již jeho požehnání přijmout. Kdyby neobezřetně
přijal pomoc od zlého hada, později by toho hluboce litoval, neboť dříve či později by musel on nebo
jeho rodina nakrmit hada vlastní duší a zemřít.
Windigo
Nejhrozivější ze všech zlých
či člověku nebezpečných nadpřirozených bytostí je Windigo
- zosobnění hladu a touhy po mase, jež na Odžibveje tak často doléhala v pozdních
zimních měsících. Windigo je člověk kanibalismem přeměněný v nestvůrného obra
s neobyčejnými schopnostmi. Čaroděj je schopen pomocí kouzel zabránit lovci v
úspěšném lovu a tím dostat rodinu do takové
nouze, že některý její člen hlady zešílí a zabije a sní bratra nebo sestru. Potom
se jeho chuť na lidské maso stane neukojitelnou. Lidožroutovo tělo naroste do
rozměrů borovice, stane se odolným proti mrazu a ztvrdne jako kámen, takže jej neprorazí šíp ani kulka. Netvor, až na bederní zástěrku nahý,
pak křižuje krajem a hledá nové oběti, jež by mohl sežrat. Jeho na míle
slyšitelný dech zní jako pískot vlaku a jeho řev oslabuje údy Indiánů, které
pronásleduje. Přichází jenom v zimě a útočí za sněhových
bouří nebo za velkého mrazu. S prvním táním odchází na sever, kde zima trvá po
celý rok. Může ho zabít jedině šaman, obyčejné zbraně jsou k ničemu. I když mu
bude useknuta hlava, zase se spojí s tělem. Ale šaman zjistí Windigovu přítomnost
několik dní předem a pozná i způsob, jak ho
zničit.
Hltoun, který plnými lžícemi
pojídá máslo nebo tuk nebo pije omáčku z mísy, místo aby ji míchal s bramborami,
má zvláštní předpoklady vyvinout se ve Windiga. Proto jsou děti nabádány, aby
jedly opatrně a rodiče je varují před nenasytností a před zvrhlým apetitem, který
by je pod tlakem hladu pobízel ke kanibalismu*.
Indiáni z ostrova Parry věří
v nadpřirozeného ochránce před Windigem, obra Misabe, jenž pravděpodobně nemá jinou mytologickou úlohu. Podle
jedné legendy několik Indiánů jednou usnulo v kánoi a voda je odnesla na neznámý
písčitý břeh. Tam našli stopy dvou obrů, a protože neměli kam jít, utábořili se
tam. Večer kolem nich prošel Windigo, aniž by jim ublížil, a na zádech nesl
obrovskou žábu, což je zvěř, jakou Windigo loví. Těsně před setměním je potkal
Misabe, nesoucí obrovského bobra. Pozval Indiány k sobě domů, aby je ochránil před
tím nebezpečným tvorem. Držel je tam a zapíral je tam před ním deset dní. Nechal
je pak lovit bobry, ale půjčil jim psa. Když se na
lovu potkali s Windigem, pes sebou zatřásl, vyrostl do obrovských rozměrů, zahnal
Windiga a zmenšil se do původní velikosti. Když se nakonec vraceli domů, pes jim
ukazoval směr. A když po třech dnech přistáli u známých břehů, pes se zase
zvětšil a plaval ke svému pánu.
Občas se tento Windigo pokouší
přebrodit úžinu Bodgawining, ale kdykoli se dostane hlouběji, obrovský rak ho
štípáním do prstů na nohou donutí k návratu.
Stínový manido
Když je poblíž živý manido,
dává o sobě vědět nejasnými náznaky, jako třeba světelným mihotáním. Existuje
však manido, který dávno zemřel a kolem prochází pouze jeho stín (udžibom).
Někdy je slyšet, jak pomalým, těžkým, jakoby koňským krokem kráčí pod zemí,
ale nikdy nezanechává stopy nebo jinou známku přítomnosti.
To je Stínový Manido, který kráčí poblíž
vigvamu těsně před tím, než jeho obyvatel umře. Tento manido se obvykle nachází ve
stavu dřímoty, ale projde-li kolem něj duše nemocného nebo spícího, může ho
vzbudit. Pak se už nemůže vrátit ke svému tělu, protože Stínový Manido ji nese po
cestě mrtvých do země duší. Občas se stane, že duše urazí jen část cesty a
vrátí se do těla, takže Indián neumře, ale obvykle ji Stínový Manido neochvějně
donese tam, kde sídlí mrtví.
Věštci (kusabindugejunini) často Indiánům
radí obstarat si koně a dobytek, aby jejich pohyby odvrátily pozornost Stínového
Manida a snížily tak frekvenci jeho útoků na lidi.
Memegvesi
Manidové, jež Odžibvejové
nazývají Memegvesi (-vag), jsou v podstatě přátelští. Občas si z Indiánů tropí
šprýmy, ale nikdy jim neubližují. Memegvesi má lidskou podobu, ale obvykle jen tvář
je vidět z celého těla, protože to je zakryto mohutným vousem.
Na severním konci průlivu Parry
je "Memegvesiův útes". Jednu dobu tam Indiáni na noc nastavovali vlasce na
pstruhy, ale jejich úlovek vždy někdo ukradl. Jeden z mužů pak hlídal celou noc, aby
nachytal zloděje. Za rozbřesku zahlédl blížit se kamennou loďku, kterou řídili dva
memegvesiové: jedním byla žena, ten druhý byl vousatý jako opice. Hlídač probudil
své společníky a spolu
pronásledovali kamennou loďku - ta zamířila ke skále. Jakmile k ní dospěla, žena
se otočila a zvolala k Indiánům: "Teď víte, kdo vám ukradl pstruhy. Kdykoli
budete potřebovat klidnější počasí, dejte nám tabák, neboť zde je náš
domov." Loďka i s posádkou se pak vnořila do
skály. Kdykoli se tudy vrací domů, obětují zde Indiáni tabák těmto memegvesiům.
Vodní lidé
Vodníci a vodnice, nibanabe,
vypadají jako lidé, ale místo nohou mají rybí ocasy. Když je někdo spatří sedět
na břehu, věští to smrt jeho příbuzného. Vodnice mají nad vodníky početní
převahu. Hrátky jejich dětí způsobují vlny. Jejich původ se odvozuje od jednoho
jesetera, jehož kdysi Indiáni objevili v prameni. Starci je varovali, aby se ho nikdo
nedotýkal, ale kdosi nerozvážný rybu uvařil a
mnozí se pak zúčastnili hostiny. Když se večer lovci vrátili do tábora, našli
mnoho svých příbuzných proměněných v ryby. Někteří byli dosud v neúplném
stádiu proměny a plakali na břehu nebo se snažili dostat do vody, zatímco jejich
nezměnění soukmenovci se marně pokoušeli
stáhnout je zpět. Šamani požádali své manidy o pomoc, ale jediné, čeho tím byli
schopni dosáhnout, bylo zabránit dalším proměnám.
Neviditelní Indiáni
Jsou dva druhy neviditelných
Indiánů a oba jsou ve své podstatě manidy. Vidět někoho z nich je předzvěstí
dlouhého života.
Jedni se vyznačují tím, že k
lovu používají místo psa lišku. Nezanechávají však stopy, s výjimkou šlépějí,
které vtiskli do skal předtím, než do toho kraje přišli Indiáni. V tom čase se
slunce dostalo tak blízko k zemi, že skály změkly horkem, a tito lidé pak po nich
přešli. Když se slunce zase stáhlo, jejich stopy v nich zatvrdly.
Ti druzí se nazývají bagudzinišinabe, "Malí divocí Indiáni". Tito trpaslíci nikomu
neubližují, ale provádějí lidem nesčetné šprýmy. Ačkoli nejsou větší než
malé dítě, mají nesmírnou sílu. Někdy otřásají tyčemi vigvamu nebo házejí
oblázky na jeho střechu; nebo ukradnou nůž z mužské strany a schovají ho jinam.
Často se též stane, že Indián jí a jí a stále není spokojen, diví se sám sobě,
jak je možné, že toho snědl tolik a má pořád
hlad - a je to proto, že neviditelní skřítci mu jídlo kradou z misky. Občas jsou
slyšet rány z jejich pušek, ale nejsou vidět oni ani jejich stopy. Někteří z
trpaslíků prý pobývají ve skalní rozsedlině u Francouzské řeky, kde se občas zviditelňují, a když jim někdo hodí
jídlo, zmizí.
Bezejmenní manidové
Kromě těch několika druhů
výše jmenovaných bytostí* Indiáni věří v nesčetné množství jiných manidů,
obklopujících je ze všech stran. V noci není snadné odlišit je od čarodějů,
jejichž duše též cestují tmou, aby uskutečnily své zlé záměry. Jak jedni, tak
druzí se mohou projevit záblesky světla, ale duše čaroděje se zablýskne pokaždé
na jiném místě, vzdáleném míli nebo víc, zatímco manido se blýská přibližně
na stejném místě. Jeden Indián do takového
záblesku střelil puškou. Věc zmizela ve výbuchu jisker.
Jednou v noci, když se jedna
indiánská rodina vracela domů, začali se jim plašit koně. Když se ohlédli,
spatřili za sebou na vršku dvě veliká zvířata s dlouhými krky. Buď to byli
manidové, nebo se nějací čarodějové přeměnili v tyto podivné obludy.
Manido může být velice blízko,
aniž by si člověk byl vědom jeho přítomnosti. Když jsou v nebezpečí, Indiáni
myslí na ně (nebo na své předky, jejichž stíny též mohou být nablízku) v
naději, že jim pomohou. Někdy však pomáhají i bez vyzvání.
Většina nevysvětlitelných jevů
se připisuje činnosti manidů. Existuje celá řada míst, jejichž vznik je vykládán
takovým způsobem. Například poblíž přístavu Midland je skalnatý ostrov, kde spolu
dva manidové kdysi bojovali. Indiáni to místo nazývají Obrův Hrob. Stále jsou tam
vidět díry, které do skály prorvaly jejich dupající nohy, a též obrysy jednoho z
obrů.
U každé nebezpečné peřeje nebo
vodopádu sídlí zlý manido, proto Indián, dříve než propluje s kánoí, hodí do
vody trochu tabáku za bezpečný průjezd.
Když ve vesnici zemře více
dětí najednou, Odžibvejové mají strach, že je zabil nějaký zlý manido. Jednou
prý takový manido zničil celou vesnici, protože lidé dělali v noci příliš velký
hluk. Když dnes někdo v těch místech onemocní, Indiáni se bojí, že zlý manido
unesl nebo zničil jeho duši a tím zpečetil jeho smrt.
V Měsíční Řece žije manido
vysoký přes 180 cm, jenž má rohy, drápy a další náležitosti ďábla. Lidé ho
viděli, a přestože nikomu z nich dosud nezpůsobil újmu, žádný Indián v tom
místě netáboří ani nepřistane.
Poblíž Francouzské řeky jsou
dvě velké skály, dole kulaté a nahoře čtvercové, rozdělené úzkou trhlinou.
Původně to byl jeden kus skály. Jednou však tudy projížděl lovec zvaný Wabskitdžanamšin,
cestující z jezera Nipissing do zálivu Georgian s kánoí plnou kožešin. Ten lovec
viděl, jak se skála kymácí ze strany na stranu a zaslechl, jak říká:
"Wabskitdžanamšin nás poslouchá." Ta poznámka ho rozzlobila. Vystřelil do
skály šíp a ten v ní způsobil puklinu, jež tam zůstala dodnes. Když pak
pokračoval v cestě, manido žijící v té skále ho i s kánoí vrhl do vodopádu,
takže lovec přišel o všechny kožešiny. Odžibvejové ty skály nazývají Džiskan,
"kouzelnická budka", a zpívají výše řečená
slova jako jakýsi refrén.
V Zálivu Hromu žil kdysi u
jednoho písečného srázu zlý manido, který obtěžoval všechny pádlaře
projíždějící kolem. Jednou z kánoe unesl dívku a rodiče ji našli dalšího dne
ležet mrtvou na pobřeží. Potom šel tento manido na Písečný Ostrov poblíž
průlivu Parry. Tři ženy tam v kánoi sbíraly sítí na rohože. Jedna z nich však
předtím ve snu dostala varování, jehož součástí byla rada udělat si pádlo z
jalovce. Proto když manido položil do kánoe ocas, aby ji převrhl, ta žena jej pádlem přesekla vedví. Useknutý ocas se
zkroutil a skočil do vody a manido se stáhl.
Šel dál, ale ostatní manidové
toho zloducha vyháněli, až našel útočiště v jednom místě ve Francouzské Řece.
Jedna rodina tam zastavila, aby se tam utábořila. Než dokončili stavbu vigvamu, manido
unesl jejich dítě. Plakali a hledali je, až je zaslechli plakat uvnitř skály, kde
manido bydlel. Pláč však po chvíli ustal - manido dítě zabil. Když pak rodiče
dorazili ke svým lidem a řekli jim, co se stalo, jeden jejich přítel, který měl požehnání od hromu, se rozhodl
zničit toho netvora. Jeho hromový manido rozdrtil všechny skály v okolí a zlého
manida zabil. Indiáni pak mrtvolu rozřezali na kousky, uvařili je a rozházeli na
různých místech.